neděle 18. srpna 2019

Život po vysazení hormonální antikoncepce, aneb "Já tě nepoznávám"




Ta antikoncepce.
Na jedné straně starší generace, která na prášky nedá dopustit (třeba moje mamka).
Na druhé straně přímo nenávist ze strany naší generace, která už může přemejšlet i nad něčím jiným, než nad frontou na vložky a toaletní papír.
Jak to mám já? Něco mezi. Spíš špatný, ale byla bych pokrytec, kdybych jela jen tu hejtovací lajnu. Pro nás s pcos pilulky totiž můžou znamenat usnadnění života - na nějakou dobu, ne napořád.
Navíc ji v 99 % gynekologů na pcos předepisuje (je to dobře, je to špatně?).
Problém to nevyřeší, ale zahladí a my můžeme řešit pro nás důležitější věci, než naší nerovnováhu.
Co se mi ale příčí je předepisování HA jako na bežícím pásu mladým zdravým holkám bez kontrol krve apod. Nepoučení pacientek i o těch negativních stránkách a změnách, které můžou v těle nastat. 
Už nějaký ten pátek to zkouším bez ní, "nahodit se" sama a tohle jsou ty nejzásadnější věci, které jsem na sobě vypozorovala:

  • Jak na mě působí vysazení antikoncepce po několika letech?

- Změna barvy kůže - od ihned se opalující kůže se mi braním antikoncepce změnila barva na světlejší, a to o dost. Několik let jsem přemýšlela, čím to je. A ejhle, stačilo si přečíst příbalový leták antikoncepce - je to jeden z nežádoucích účinků, který se může projevit. Po vysazení se mi zase vrací moje tmavší barva. (Na typy kůže se můžete mrknout zde: https://www.cazo.cz/aktuality/typy-kuze/)
- Menší úzkosti a strach - ano a to o dost.. Úplně to nezmizelo, ale je to mnohem lepší.
- Změna charakteru a větší společenskost - cituji přítele: "Já tě nepoznávám". Síla, že?
- Menší spavost, nepotřeba spát přes den - také rozhodně lepší
- Více energie
- Změna typu pleti - od mdlé a suché ale bez akné k mastnější s občasným akné (ale ne extrémním)
- Občasné pupínky na zádech
- Dominance - ano, my holky s pcos víme proč. Snažím se to mírnit, po vysazení určitě vidím rapidní změny - jako kdyby se vám vaše charakterové vlastnosti zdvojnásobily.
- Změna vlasů rapidní - toto nemohu brát jako příčinu vysazení HA, protože vlasy mi začaly padat už i s HA, změnily se z hustých a silných na slabé, cuchavé a je jich méně
- Určitě je toho ještě víc, ale zatím dokážu pojmenovat pouze těchto "pár" změn.

  • Pár kosmetických "výhod" antikoncepce

- Pro ženy s pcos "vyrovnání hormonů", jenže nikoliv vašimi vlastními hormony, ale syntetickými - a uspí tak na nějakou dobu ty vaše
- Pravidelná pseudo menstruace - gynekologové menstruaci doporučují pro "čištění" dělohy, i tu pseudo menstruaci po HA
- Kvalitní vlasy bez vypadávání, husté vlasy, nezacuchané - na mě již nefunguje, na někoho ano
- Méně chloupků
- Nemastící se rychleji vlasy - to mohu potvrdit

  • Některá méně známá fakta o HA
- Při braní antikoncepce si můžeme vybrat partnera, který nám po vsazení nemusí úplně vyhovovat - nemusí nás přitahovat a geneticky není ten "nejvhodnější". Jsme prostě při výběru ovlivněný.
- Podle studií mají ženy s HA lepší prostorovou imaginaci a orientaci- což je dominantou mužů, ženám se tedy HA mění mozek na "mužský"
- Při vysazení antikoncepce může chvíli trvat, než se nahodí menstruace, protože prášky náš end. systém utlumí
- Před nasazením HA by se měli dělat krevní testy. Který lékař je ale dělá?
- Googlim dál, protože jsem jednou četla článek, kde bylo, že HA dělá několik stovek změn v ženskym mozku. Hledám a nenacházím, i na ty negativa moc článků není - a nebo se opakují. Čím to asi bude?

Závěrem
Hormonální antikoncepce je z hlediska kulturního revoluční, nicméně je stále mladá a my nevíme přesně, jak v průběhu let na ženy působí a bude působit na generace a na plodnost. Snad to nebude podobný scénář jako Příběh služebnice.
V těchto otázkách mi pomohlo otevřít oči toto video o české neplodnosti - nebojte, není to depresivní (ty čísla trochu jo, ale je to hezky pojaté) - všem doporučuji se podívat: https://www.youtube.com/watch?v=Qa5nQjgzMIk&t=1182s.

Jaké změny pozorujete u sebe? Napište :-)

S úctou A.


Můžete se podělit o své zkušenosti a vlastní příběh u mě na Facebooku.
Nebo mě sledovat na Instagramu.

Pokud chcete :-) 














Žádné komentáře:

Okomentovat